Selasa, 28 September 2010

Perjalanan Kematian

Renungan:
Dan sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan)-Nya bahawa kamu melihat bumi kering tandus. Maka apabila Kami turunkan air di atasnya, nescaya ia bergerak dan subur. Sesungguhnya Tuhan yang menghidupkannya tentu dapat menghidupkan yang mati. Sesungguhnya Dia Maha kuasa atas segala sesuatu.

Sesungguhnya orang-orang yang mengingkari ayat-ayat Kami, mereka tidak tersembunyi dari Kami. Maka, apakah orang-orang yang dilemparkan ke dalam neraka lebih baik ataukah orang-orang yang datang dengan aman dan sentosa pada hari kiamat? Perbuatlah apa yang kamu kehendaki, ssungguhnya Dia yang Maha Melihat apa yang kamu kerja.

Renungan:
Kepada putriku: ssungguhnya orang yang membekali keturunan yang di tinggalkannya dengan ilmu, kedewasaan, dan ketakwaan tentu ia sap menghadapi kematian. Sebabnya, raslullah SAW memberitahuan, ‘apabil aseseorang meninggal dunia, terputuslah darinya amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendoakannya.

Renungan:
“Dan taidalah kehidupan dunia ini melainkan sendagurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itu lah yang sebenar-sebenarnya kehidupan, kalau mereka ketahui.

Buku ini mengisahkan tentu perjalanan-perjalan bermula daripada kita mengalami sakit dan diakhiri dengan sakratulmaut, yakni kematian yang akan dialami oleh semua benda yang hidup. Ia lebih menggambarkan perjalanan kematian mengikut kitabullah dan As-Sunnah. Secara ringkas yang dapat diceritakan dan digambarkan tentang iringun-iringin orang yang menghantarkan jenazah dan orang-orang yang menyalatkannya, tentang perbuatan-perbuatan yang dapat menjadi kuburan sebagai salah satu taman syurga alah satu lembah neraka, tentang hari penghisaban, proses kebangkitan pada hari akhirat, kedudukan orang-orang lalai dan sesat.

Kematian bukanlah ketiadaan dan kefanaan tetapi ia di definisikan terputusnya hubungan roh dan badan, terpisah antara keduanya, pengantian keadaan, dan perpindahan ke alam lain. Kematian telah di firmankan oleh Allah SWT sebagai musibah dalam sebuah firmannya, ‘ lalu kamu ditimpa musibah kematian. ’ Setiap makhluk yang hidup akan menemui ajalnya, seharusnya sebagai seorang islam kita mesti bersedia dan menanam di dalam jiwa bahawa akhir kehidupan pasti datang dan bahawa orang soleh mahupun orang derhaka akan menemukan ajalnya. Mati tidak perlulah ditakuti kerana ia sudah ditentukan, namun hanyalah amal ibadah kita yang menjadi bekalan kepada kita. Dalam sebuah kisah semasa kekalahan kaum muslim dalam uhud. Ketika itu tersebar berita Rasulullah telah gugur. Ini menjadi satu pengaruh besar meruntuhkan tekad muslim yang lemah. Kemudian turun wahyu yang menegaskan hal-hal berikut sekaligus:
1.Kemanusian Muhammad SAW. dan beliau seperti Rasul-Rasul lainnya, akan mati ataupun terbunnuh.
2.Dakwah disampaikan tidak terikat dengan dirinya semata-mata dan tidak berakhirnya kehidupannya.

Setelah memalingkan pandangan umat islam dari ketakutan akan ajalnya, Allah SWT mengarahkan mereka pada satu urusan penting, yang menjadikan kematian disukai atau ditakuti. Dan sebenarnya ditakuti ialah sansi dari amalan yang buruk.

PENGILIRAN KEHIDUPAN DAN KEMATIAN

Kematian adalah perkataan dan makna yang berlawanan. kehidupan dan kematian adalah salah satu tanda keagungan dan sebagai satu bukti adanya pencipta. Selepas kematian, proses penghidupan semula. Ini dapat diumpamakan seperti setelah tanah kering dan tandus, di atasnya diturunkan air hujan dan menumbuhkan semula berbagai-bagai jenis tumbuhan dan subur. Demikianlah penhidupan manusia selepas kematian kelak. Firman Allah SWT, ‘katanya Allah lah yang menghidupkan kamu kemudian mematikan kamu, setelah itu mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada ragu padanya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. ’

KEMATIAN DAN SIKSAAN
•Semasa nyawa dicabut, ia disamakan dengan menyiat kulit dan menunjukkan betapa menyakitkan.
•Kematian juga dikatakan datang setiap bahagian tubuhnya sehingga ujung-unjung rambutkerana kepedihan datang dari setiap anggota badan.
•Ketika orang kafir di dalam neraka meminta minuman, lalu ia melihatnya, maka ia mati dan dihidupkan semua. Kemudian diminumnya, mati lagi dan dihidupkan semua.
•Samalah firman Allah SWT, ‘ dan datanglah maut kepadanya dari segenap penjuru, tetapi dia tidak juga mati. ’

KEMATIAN DALAM TIDUR

Bermaksud Allah telah memegang jiwanya sementara tidurnya dan ia dipanggil kewafatan kecil dan jika ia tidak dikembalikan, ia dipanggil sebagai kewafatan besar.

KEADAAN SEBELUM KEMATIAN

Setiap manusia merasai hanya sekali kematian. Itulah yang dialami di antara kehidupan di dunia dan sebelum dunia akhirat. telah dibangkitkan di hari kebangkitan, tidak ada kematian sesudahnya dan sesudahnya adalah kekal. Dalam peniupan sangkakala, terdapat 3 peringkat iaitu:
1.Tiupan pertama untuk menggongcangkan dunia.
2.Tiupan kedua untuk mematikan kehidupan yang hidup.
3.Tiupan ketiga adalah untuk membangkitkan semula manusia.

Ada juga para ulama yang berpendapat bahawa hanya dua kali sangkakala ditiup, bukannya tiga.

DOA SELEPAS KEMATIAN

Dalam Al-Quran menyatakan bahawa doa-doa orang yang telah dimatikan tidak akan diterima oleh Allah SWT kerana terputuslah amalannya dengan pencipta. Kecauli tiga perkara yang dapat membantu menambahkan pahala sesudah mati iaitu sedekah jariah, ilmu yang boleh dan dimanfaatkan sebaiknya dan doa-doa dari anak-anak yang soleh.

SAAT KEMATIAN: KELEMAHAN MANUSIAWI

Al-Quran menantang manusia untuk mengatasi kelemahan dan keterbatasan kemampuan dan sebagai manusia, kita akan malihat kelemahan kita sendiri. Apabila akan tiba masa-masa nazak, sanak saudara akan bersungguh-sungguh menberikan rawatan, namun ia nya adalah mustahil jika sudah sampai masa ajalnya. kematian juga merupakan perpisahan antara satu ke satu alam yang lain, juga akan menghilangkan seluruh kekuatan, naluri, syahwat dan lain-lain hal berkenaan manusia. Pada saat itulah, mereka menyedari diri mereka akan pulang kepada pencipta yang maha agung dan juga menyedari kelemahan diri masing-masing

SEMUANYA ADALAH MILIK ALLAH SWT

Dalam satu kisah tauladan di mana terjadi kepada putrid Rasulullah sendiri iaitu putrid beliau mengutuskan seseorang untuk memberitahu bahawa anaknya meninggal duniadan untuk memanggil beliau ke sana. Nabi berkata, ‘ kembalilah kepadanya, beritahu dia bahawa sesungguhnya milik Allah seglanya’. Dalam kisah ini menyatakan dan menunjukkan kita adalah milik Allah SWT dan kita diciptakan olehnya dan akan kembali kepadanya.

TANGISAN DAN RATAPAN

Emosi sedih tidak dapat dielakkan ketika kematian berlaku. Jadi terdapat batasan dalam situasi ini untuk mengelakkan terjadinya emosi berlebihan. Diperbolehkan kepada mereka iaitu ahli keluarga untuk mengalirkan air mata dan nenangis sebagai tanda kasih sayang dan ini juga telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, di mana semasa kematian putra baginda, Ibrahim. Beliau menangis sebagai tanda kasih sayangnya kepada putranya. Terdapat juga pendap ulama mengatakan bahawa, si mati tidak boleh mewasiatkan supaya kematiannya jangan di tangisi kerana apabila ditangisi, dia akan tersiksa. Tetapi banyak ulama berpendapat bahawa meratapi mayat adalah haram kerana ia adalah amalan jahiliah.


PERSIAPAN SEBELUM PENGUBURAN

Terdapat beberapa kewajiban yang harus dilaksanakan oleh keluarga si mati sebelum penguburan. Antaranya ialah:
•Mengajarnya mengucap 2 kali masyahadah sebelum menghembuskan nafas terakhir.
•Setelah meninggal, jenazah haruslah ditutup dengan kain yang sesuai dan bersih untuk kebersihannya.
•Harus memandikan jenazah untuk membersihkan tubuh jenazah.
•Jika mayat dari orang-orang mati syahid, jangan di bersihkan darahnya kerana ia akan mengeluarkan haruman di akhirat kelak.
•Jenazah diharuskan membersihkannya dengan bahan-bahan yang mewangikan badan jenazah.
•Selalunya kain kafan diambil atau dibeli dari hasilsi mati sendiri atau dari hartanya.
•Tidak boleh mengafaninya jenazah berlebihan.

PENGANTARAN JENAZAH

Jumlah dan jenis orang yang ikut mengiringi jenazah ke tempat penguburan berkaitan dengan ahli keluarga ataupun sahabat yang rapat dengannya. Para pengusung jenazah haruslah menyegerakan penghantaran jenazah untuk dikebumikannya. Ini kerana, jika orang soleh, mereka akan berkata, ‘segerakanlah aku, celaka! Ke mana mereka membawaku?’

Antara perkara yang harus dilakukan sebagai tanda penghormatan terakhir kepadanya:
•Berdiri semasa jenazah diusung dan hanya duduk ketika jenazah tidak dilihat lagi atau sudah tidak diusung.
•Mengafankan dengan kain bersih.


BENTUK-BENTUK SIKSAAN
1.Apabila mereka dibuang ke dalam nereka, suara yang mengerikan kedengaran, sedang neraka itu menggelegak.
2.Orang yang paling ringan disiksa dalam neraka ialah memakai selipar dalam neraka dan sepasang tali sandalnya dari api dibuatnya, ia dapat menggelegakkan otaknya.
3.Rantai panas yang di masukkan dari dubur dan tembus ke mulut.

PENGHUNI SYURGA
Kenikmatan dalam syurga tidak dapat difikirkan oleh akal manusia kerana ia terlalu nikmat untuk di nikmatinya. Keindahan pohon-pohon tumbuhan syurga yang cantik-cantik dan dipenuhi buah-buahan yang lazat. Air sungai mengalir dengan cantik dan bidadarinya yang dikatakan keputihannya menyebabkan Nampak pergerakkan darahnya dan berbagai-bagai lagi yang tidak dapat dibayangkan. Masya’Allah, nikmatnya bagi sesiapa yang mengetahuinya dan lebih lagi yang mendapatkannya. Antara tanda-tanda penghuni syurga ialah wajah berseri-seri, tenang dan bahagia, dan dilindungi dari kepanasan matahari di akhirat nanti.

KESIMPULAN
Sebagai manusia haruslah menjalankan amanah kita terhadap pencipta kita iaitu mentaatinya, menurut perintahnya, dan sentiasa mengingati mati kerana mati adalah pasti. Bak kata saidina abu bakar, benda yang paling jauh ialah masa yang lepas dan yang paling hampir ialah mati. Jadi, kita haruslah bersedia sebelum menghadapinya di mana kita sendiri tidak mengetahui bila masanya. Janganlah kita takut dengan mati kerana semua yang hidup, pasti menemukan ajalnya.