Selasa, 28 September 2010

Pengertian Hadis Sebagai Sumber Kedua

PENGERTIAN ISLAM
Islam adalah satu-satunya agama yang diakui oleh Allah SWT dan yang telah diredhaiNya bagi hamba-hambanya. Menganuti islam adalah wajib hukumnya bagi seluruh umat manusia. Allah telah memerintah supaya memilihnya sahaja, bukan selainnya. Yakni agama kristian, Buddha, Yahudi, dan lain-lain. Semua agama-agama tersebut tidak diakui sebagai agama di sisi Tuhan Rabbul-Jalil di samping Allah.
Erti Islam dalam bahasa Arab adalah taat dan setia serta ikut perintah. Manakala dalam istilah syarak pula ialah menjunjung tinggi dan mengikut segala yang disuruh oleh pesuruh Allah, Rasulullah SAW. serta mempercayaiapa yang diajarkannya itu adalahbenar dan datangnya dari Allah SWT.
Islam mengandungi 5 rukun iaitu :
Mengucap 2 kalimah syahadat, yang sebutannya dlam bahasa melayu iaitu, Aku bersaksi bahawasanya tiada Tuhan, melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawasanya Muhammad itu pesuruh Allah SWT
Mendirikan solat
Mengeluarkan zakat
Berpuasa di bulan Ramadan
Menunaikan haji ke Baitullah

MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAT
Sebutan dua kalimah syahadat adalah wajib ke atas tiap-tiap orang yang memeluk islam. Bahkan mestilah diucapkan setiap kali kita bersembahyang sama ada fardhu ataupun sunat, iaitu di waktu bertasyahhud. Kedua-dua penyaksian itu mestilah diucap bersama-sama. Bererti seseorang itu tidak mungkin menjadi seorang muslim, sekiranya dia mengucap hanya satu penyaksian sahaja misalnya dia menyaksi tiada Tuhan melainkan Allah SWT sahaja.

MENDIRIKAN SOLAT
Erti solat adalah mendoakan bagi seseorang dengan yang baik-baik. Dalam istilah syarak bererti pertuturan yakni membaca bacaan-bacaan yang ditetapkan oleh syariat islam, dan perbuatan atau gerak badan denagn cara-cara yang tertentu. Dimulakan dengan takbiratul-ihram iaitu Allahu Akhbar dan diakhiri dengan salam iaitu mengucapkan Assalamualaikum wa rahmatullah.
Solat yang wajib pada setiap orang muslim menyempurnakannya setiap hari pada waktu siang dan malam adalah 5 solat :
Subuh : 2 rakaat
Zohor : 4 rakaat
Asar : 4 rakaat
Maghrib : 3 rakaat
Isyak : 4 rakaat
Kesemuanya berjumlah 17 rakaat yang wajib ditunaikan oleh setiap muslim-muslimah. Lelaki atau perempuan tanpa uzur syar’i pada sehari semalam. Ditambah pula solat Jumaat, iaitu 2 rakaat yang mengantikan solat zohor. Dilakukan setiap hari Jumaat seminggu sekali. Bagi sesiapa yang menunaikan solat ini maka ia tidak perlu menunaikan solat zohor pada hari tersebut.
Mudah-mudahan kita semua dapat menunaikan solat-solat tersebut dengan sempurna dan waktu yang baik-baik supaya dirahmati oleh Allah SWT dan tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman. AMIN

MENGELUARKAN ZAKAT
Hadis ini menyarankan kepada kita supaya mengeluarkan zakat iaitu untuk membersihkan diri kita daripada sifat-sifat kikir dan terlampau cinta kepada wang dan harta kekayaan atau mementingkan diri sendiri dan mengajar kita supaya bersifat timbang rasa terhadap orang-orang yang berhajat atau yang terlantar dan sebagainya. Hal ini supaya kita menghulurkan bantuan dan pertolongan kepada mereka. Ia juga sebagai didikan kita supaya tidak terlalu megah diri atau sombong disebabkan kekayaan kita dan menjauhkan diri kita dari sifat kedekut dan bakhil atas diri sendiri. Keran sifat-sifat tersebut dibenci dan dikeji oleh masyarakat sekeliling. Islam mewajibkan zakat ke atas kaum muslimin itu keranaia merupakan suatu rahmat Tuhan yang sangat besar faedahnya bagi yang miskin atau yang kaya. Oleh itu marilah kita bersama-sama mengucap terima kasih kepada Allah SWT yang telah mewajibkan ke atas kita supaya mengeluarkan zakat. Hal ini suapaya kita terhindar daripada mendapat penyakit yang merbahaya.
PENGERTIAN ZAKAT
Zakat dari segi bahasa adalah membersihkan diri dari kekotoran dan sifat-sifat yang terkeji. Dari segi syarak pula mengeluarkan zakat bagi harta yang tertentu diambil dari harta yang tertentu untuk dibagi-bagikan kepada orang-orang tertentu.
Zakat mula disyariatkan pada tahun kedua hijrah dan hukumnya wajib ditunaikan. Zakat terbahagi kepada 2 iaitu :
Zakat harta
zakat yang dikenakan ke atas binatang iaitu unta, lembu, kerbau, dan kambing.
Dikenakan juga ke atas biji-bijian iaitu beras, gamdum, jagung, biji-bijian utama yang menjadi makanan utama manusia.
Buah-buahan iaitu kurma dan anggur.
Logam iaitu emas, perak, harta galian, dan harta terpendam.
Harta perniagaan.

Zakat fitrah
Zakat makanan yang wajib dikeluarkan oleh setiap umat muslim yang mempunyai lebihan makanan bagi dirinya dan tanggungannya untuk waktu siang dan malam hari raya.
Kebanyakannya segantang Baghdad yang dianggar 3 kati 12 tahil.
Kedua-dua zakat wajib dikeluarkan apabila telah sempurna syarat-syaratnya dan cukup nisabnya.
Zakat adalah rukun islam yang kedua wajib ke atas diri seorang muslim.
BERPUASA DI BULAN RAMADHAN
Syariat islam telah memberikan kepada kita suatu cara lain untuk membersihkan apa yang dikatakan karat dan kotor dalam perut kita. Kita diperintahkan supaya berpuasa sebulan Ramadhan dalam setahun iaitu kita makan sepuas-puasnya selama 11 bulan dan hanya sebulan sahaja kita disekat untuk makan iaitu di waktu siang sahaja pada waktu malam kita boleh makan semula.
PENGERTIAN PUASA
Puasa ialah menahan diri dari makan, minum, dan segala perkara yang membatalkan puasa mulai daripada terbit fajar sadiq hingga terbenam matahari pada hari-hari yang dibolehkan berpuasa. Ia disyariatkan pada bulan Syaaban tahun 2 Hijrah. Puasa diwajibkan ke atas umat musliman setahun sekali pada bulan Ramadhan sahaja. Orang yang berpuasa itu mestilah beragama islam, baligh, alik, berdaya mengerjakan puasa yakni tidak sakit dan menetap yakni musafir.

MENUNAIKAN HAJI KE BAITULLAH AL-HARAM
Haji ke Baitullah Al-Haram yang menjadi salah satu dari rukun Islam yang ke 5. Terdapat beberapa syarat orang yang wajib ke haji iaitu :
Islam bukan islam tidak wajib naik haji
Baligh atau cukup umur, anak-anak kecil tidak wajib pergi haji
Akil atau sempurna akalnya. Orang gila tidak wajib
Merdeka. Hamba sahaja tidak wajib
Berkuasa, yakni sihat tubuh badan dan tidak sakit
Ada bekalan untuk dirinya dalam perjalanan dan bekalan untuk orang-orang yang ditinggalkannya dari para tnggunggannya
Ada kenderaan kalau terlalu jauh dan tidak boleh berjalan kaki
Aman dalam perjalanan. Tidak ada perompak di perjalanan atau penganaiyaan yang zalim atau dalam keadaan perang
Tidak suntuk masanya

PENGERTIAN IMAN
Erti iman dlam bahasa arab ialah membenarkan sesuatu lalu mempercayainya. Dalam istilah syarak pula mengaku dengan lidah dan membenarkan dengan hati bahawasanya agama yang dibawa oleh Rasullallah SAW itu adalah hak dan benar, tiada syak dan ragu lagi. Terdapat 6 Rukun Iman iaitu :
Beriman kepada Allah
Beriman kepada para Malaikat
Beriman kepada Kitab-kitab yang diturunkan
Beriman kepada Rasul
Beriman kepada Hari Kiamat
Beriman kepada Qada’ dan Qadar
Beriman kepada rukun-rukun iman adalah wajib hukumnya atas setiap muslim-muslimah

Beriman Kepada Allah
Hendaklah anda mengaku dengan lidah dan membenarkan did lam hati bahawa sesungguhnya Allah itu Esa.
Esa pada zatNya, Esa pada sifatNya dan Esa pada perbuatanNya, tiada disekutuiNya sesiapa pun dalam ketuhananNya.
Dialah yang menjadikan ala mini dengan segala isinya daripada malaikat, jin, manusia, matahari, dan bulan, bintang, bumi dan planet, binatang, tunbuh-tunbuhan, pohon-pohon dan lain-lain.
Beriman Kepada para Malaikat
Hendaklah anda mempercayai dan mengimani dengan Malaikat-malaikat yang dicipta oleh Allah menjadi sebahagian dari makhluk-makhluk Allah di dalam alam ini.
Adapun bentuk malaikat itu dijadikan Allah dari cahaya yang bersih dari kekotoran jasmani kemudian diberikan kepadanya kuasa untuk berupa-rupa.
Mereka adalah hamba-hamba Allah yang dihormati kerana kesucian jiwanya daripada melakukan dosa.
Terdapat beberapa nama-nama beserta tugas-tugas yang diamanahkan oleh Allah kepada Malaikat yang wajib kita kenali iaitu :
-Jibril @ Jibrail – pembawa wahyu kepada para Rasul
-Mikail – pembagi rezeki kepada makhluk-makhluknya
-Israfil – peniup sangkakala pada Hari Kiamat
-Izrail – penyabut nyawa dari makhluk-makhluknya
-Munkar dan Nakir – kedua-duanya adalah penyoal orang-orang mati di dalam kubur
-Ridhwan – penjaga syurga
-Malik – penjaga neraka
-Raqib – pencatit amalan yang baik
-Atid – pencatit amalan yang jahat

Beriman Kepada Kitab-kitabnya
Hendaklah anda mempercayai dan mengimani dengan kitab-kitab yang mengandungi Kalamullah yang azali yang kadim pada zatnya yang terpelihara dari segala huruf dan suara.
Kitab-kitab itu mengandungi berbagai-bagai hukum yang menyerupai suruhan-suruhan atau tegahan-tegahan, cerita-cerita para Nabi dan Rasul sebelumnya dan lain-lain.
Imam Az-Zamakhsyari berkata: Jumlah kitab-kitab yang diturunkan Allah ke atas para Nabi kesemuanya 104 kitab. 10 kitab darinya diturunkan ke atas Nabi Adam, 50 ke atas Nabi Syis, 30 ke atas Nabi Idris, 10 ke atas Nabi Ibrahim, semuanya berjumlah 100 kitab. Yang 4 lagi, iaitu Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran diturunkan ke atas Nabi Muhammad SAW
Kemukjizatan Al-Quran
Diantara kitab-kitab yang diturunkan dari langit, hanya Al-Quran sajalah yang masih kekal keasliannya. Berbanding dengan lain-lain terutama sekali yang masih terdapat pada zaman ini seperti Injil dan Taurat. Kedua-dua kitab initelah banyak berubah dari asalnya hingga terdapat unsur-unsur kontroversi di dalamnya.
Allah SWT telah megaku sendiri bahawa kitab Al-Quran telah terpelihara dari asalnya.
Al-Quran diturunkan dengan wahyu dari Allah yang disampaikan oleh Malaikat Jibril kepada junjungan kita Nabi Muhammad saw.
Ia diturunkan dari masa ke semasa selama lebih kurang 23 tahun iaitu 13 tahun di Makkah dan 10 tahun di Madinah.
Ayat-ayat Al-Quran yang turun di Makkah dinamakan Makkiyah manakala ayat-ayat Al-Quran yang diturunkan di Madinah dinamakan Madaniyah.
Antara mukjizat yang terdapat dalam Al-Quran adalah susunan ayatnya tidak mungkin ditiru atau dicipta kerana ketika Al-Quran diturunkan orang-orang Arab sedang dalam kemuncak kefasihan dalam pertuturan dan bahasa.
Pada zaman itu juga sasterawan sasterawani Arab sedang berkembang pesat namun mereka tidak mampu mencipta Al-Quran.

Kandungan Al-Quran
Mengandungi hukum-hukum ibadat sepperti solat, puasa, zakat, haji dan lain-lain.
Mengandungi pimpinan @ undang-undang yang kegunaannya meliputi kepentingan semua umat manusia dan sesuai untuk dipraktikkan di semua tempat, masa, dan keadaan seperti pertuturan berjual beli, pertuturan perkahwinan, berbudi pekerti yang tinggi, cara pergaulan, bersatu padu, menepati janji dan sebagainya.
Mengandungi ilmu pengetahuan seperti ilmu tulis baca, ilmu hisab, ilmu bumi dan falak, ilmu alam, ilmu kesihatan, ilmu kajihayat dan lain-lain.
Mengandungi contoh-contoh teladan daripada kisah-kisah para Nabi.

BERIMAN KEPADA PARA RASUL
Hendaklah anda mempercayai dan mengimani denga Rasul-rasul yang diutuskan oleh Allah swt kepada kalian untuk memimpin kita ke jalan yang benar dan di redhoi oleh Allah agar terpelihara hidup di dunia ataupun di akhirat kelak. Kebenaran perutusan para Rasul terbukti atas kewujudan beberapa mukjizat. Antaranya menurut kehendak dan keperluan kaum masing-masing. Erti mukjizat adalah perkara-perkara yang luar biasa yang berbeza dengan adat, dibekalkan oleh Allah kepada para RasulNya sebagai bukti kebenaran perutusannya
Perbezaan antara Para Nabi dan Rasul.
Nabi adalah seorang yang dipilih oleh Allah SWT dengan diturunkan ke atasnya wahyu. Bilangan para Nabi amat banyak sekali sehingga tidak terhitung jumlahnya melainkan Allah sendiri.
Rasul pula adalah seorang yang dipilih oleh Allah SWT dengan diturunkan wahyu dan pengajaran ke atasnya yang diperintahkan untuk disampaikan kepada semua manusia di muka bumi ini. Bilangan para Rasul juga tidak diketahui secara tepat tetapi kita diminta mempercayai dan mengimani kepada 25 para Rasul yang terdapat dalam Al-Quran iaitu :
Adam, Idris, Nuh, Hud, Saleh, Ibrahim, Lut, Ismail, Ishak, Ya’kub, Yusuf, Ayub, Ilyas, Ilyasa’, Yunus, Zakaria, Yahya, Isa, Musa, Sulaiman, Syu’ib, Daud, Harun, Zulkifli, Muhammad.

BERIMAN KEPADA HARI KIAMAT
Hari ketika dunia dan segala cakerawala ini dihancurkan dan dimusnahkan oleh Allah SWT sehingga semua makhlukNya dihimpunkan di Padang Masyar untuk menerima pengadilan dari Allah yang Maha Agung lagi Bijaksana. Hari Kemudian bermula dari masa kematian seseorang hinggalah hari Kiamat yang antaranya berlaku soal dua Malaikat, kebahagian di dalam kubur @ kesengsaraan, Hari kebangkitan, Hari Pembalasan, Hari Pengadilan, dan akhir sekali meniti Shitae yang akan tentukan ke neraka @ ke syurga.
Hari Kiamat tidak boleh diragui lagi kerana ia pasti berlaku dimana apabila semua makhlukNya sama ada yang hidup atau yang telah tiada dibangkitkan semula untuk menerima pengadilan dari Allah SWT.
Tanda-Tanda Hari Kiamat
Kelahiran Mahdi atau lebih dikenali dengan ‘ Imam Mahdi ‘ iaitu seorang lelaki dari keturunan Rasullah saw yang akan mengembalikan keadilan ke atas muka bumi ini setelah ianya dipenuhi dengan penganiyaan dan kezaliman sebelum ini.
Kedatangan Dajjal iaitu seorang yang mengaku dirinya tuhan yang dapat mencipta berbagai-bagai perkara yang ajaib dan luar biasa.
Kemunculan semula Nabi Isa ke dunia sebagai seorang yang menganut Agama Islam iaitu agama yang dianuti oleh kaum muslimin pada hari itu.
Kelahiran suatu kaum yang dinamakan Ya’juj dan Ma’juj yang akan membanjiri dunia ini dengan kerosakan dan kezaliman semula.
Keluarlah Dabbah iaitu seekor binatang dari perut bumi yang boleh bercakap seperti manusia.
Terbitnya matahari dari barat.

BERIMAN KEPADA QADA ‘ DAN QADAR
Beriman kepada apa yang telah ditakdirkan kepada kita oleh Allah swt sama ada yang baik atau yang buruk. Yang baik untuk orang yang taat dan patuh kepada arahan Allah swt manakala yang buruk kepada orang yang selalu ingkar akan suruhan Allah swt.
Sebagai seorang manusia kita perlu tahu bahawa segala yang berlaku ke atas diri kita telah pun ditentukan oleh Allah swt. Kita tiada kuasa untuk menentang takdir yang telah ditentukan olehNya. Kita perlu bersyukur dengan apa yang ada dan menerimanya dengan hati yang gembira. Kita tidak boleh menyalahkan Allah atas apa yang berlaku, kita perlu terima takdir yang telah ditetapkan kepada kita dengan seadanya.

KESIMPULAN DARIPADA HADIS INI
Hadis ini mengandungi perkara-perkara asas kepada seorang mukmin. Sentiasa menjadikan amalan dan pengajaran yang terdapat dalam hadis ini sebagai panduan hidup kita.
Mudah-mudahan Allah akan memberikan kepada kita taufiq dan hidayahNya agar kita dapat berpegang teguh dengan ajaran-ajaran yang tersimpul dalam Hadis yang mulia ini sekaligus supaya kita kekal beragama islam dan memelihara keimanan kita agar kembali kepadaNya sebagai seorang muslim mu’min yang sejati.

Disediakan untuk : Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Disediakan oleh : Nur Izni Bt Ismail